Din anul 2018, Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, împreună cu Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Speranța” Zalău, derulează un parteneriat de succes menit să aducă educația patrimonială și culturală aproape de copiii cu diverse dizabilități.
Acest parteneriat a devenit o tradiție, concretizându-se prin activități care își propun să dezvolte abilitățile personale, artistice și sociale ale beneficiarilor, creând un spațiu în care aceștia pot interacționa direct cu istoria și arta și pot descoperi valorile și tradițiile culturale locale.
Rolul al muzeografilor, dar și al întregii comunități, este să deschidă noi orizonturi pentru acești tineri, să îi ajute să descopere cine sunt și să le ofere oportunități de cunoaștere prin care să își dezvolte identitatea și sentimentul de apartenență.
Proiectul „Speranța la Muzeu” își propune să le ofere un mediu educațional care să susțină învățarea prin explorare și prin activități interactive adaptate nevoilor lor specifice, însușiirea competențelor cheie prin educația patrimonială.
Activități adaptate și experiențe interactive
Din anul 2018, când a fost inițiat, parteneriatul „Speranța la Muzeu” a pus accentul pe învățarea interactivă și pe dezvoltarea unor activități atractive, care să fie accesibile și să răspundă diverselor nevoi ale copiilor cu dizabilități.
Întâlnirile au inclus atât sesiuni teoretice – discuții libere, dezbateri, prezentări și observații – cât și tururi ghidate ale muzeului, care au oferit contextul necesar pentru înțelegerea patrimoniului cultural și a istoriei locale.
În vederea consolidării cunoștințelor acumulate în cadrul întâlnirilor organizăm ateliere tematice, atractive, adaptate nivelului și ritmului fiecărui participant:
- Ateliere de olărit: Copiii au învățat tehnici de modelare a lutului, fiind încurajați să creeze obiecte simple, inspirate din cultura tradițională.
- Confecționarea de arme, unelte și podoabe: ateliere în cadrul cărora tinerii au avut ocazia să exploreze aspecte ale vieții cotidiene de odinioară prin intermediul artefactelor.
- Evenimente dedicate sărbătorilor naționale și tradiționale: cu ocazia zilelor de 1 Decembrie, 1 Iunie, 1 Martie sau Sânziene, copiii au participat activ la evenimente care marchează aceste momente importante pentru comunitate, învățând despre tradițiile comunității prin activități adaptate.
Prin aceste experiențe practice și interactive, muzeul a devenit pentru copii un spațiu prietenos și accesibil, în care învățarea capătă o formă naturală și atrăgătoare. Activitățile practice le oferă șansa de a se exprima artistic, de a socializa și de a învăța prin experiență, susținând astfel dezvoltarea abilităților lor sociale și emoționale.
Un mediu de învățare incluziv, stimulant, agreabil
Pentru copiii cu dizabilități, învățarea poate veni la pachet cu provocări speciale, iar prin acest parteneriat ne-am propus, și ne propunem în continuare, să le oferim un mediu de învățare incluziv, sigur, plăcut. Împreună ne familiarizăm cu principalele ocupații și forme de organizare socială ale trecutului, învățăm despre tradițiile culturale naționale și locale, participăm la activități ce ne dezvoltă respectul pentru ceea ce ne înconjoară și ne ajută să manifestăm atitudini pozitive față de istorie și de patrimoniul cultural.
Parteneriatul a contribuit, de asemenea, la promovarea unei imagini pozitive a muzeului în rândul comunității locale și la consolidarea relației dintre instituțiile culturale și educative din județ. Prin întâlnirile și activitățile desfășurate, ne dorim ca muzeul să devină nu doar un loc de vizitat, ci un prieten de încredere, o resursă de educație continuă și un sprijin pentru tinerii cu dizabilități în drumul lor spre cunoaștere și dezvoltare personală.
În loc de concluzii…
Proiectul „Speranța la Muzeu” s-a dovedit a fi o inițiativă durabilă și eficientă, îndeplinindu-și an de an obiectivul de a face istoria accesibilă și agreată de tinerii din comunitate. Activitățile desfășurate în cadrul acestui parteneriat au fost mai mult decât simple lecții de istorie; ele au fost punți către cunoaștere, auto-descoperire și incluziune socială.
”Ne bucurăm că am reușit să clădim o legătură solidă și durabilă între muzeu și tinerii beneficiari, promovând valori esențiale, cum ar fi toleranța, empatia și respectul pentru patrimoniu. Cu fiecare întâlnire, sperăm să lăsăm o amprentă pozitivă în inimile acestor copii și să construim o relație de prietenie cu muzeul nostru, astfel încât ei să revină aici nu doar pentru a învăța, ci și pentru a se simți acasă”, Anamaria Elekes, restaurator
Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău