REPER: Guvernul abandonează iar educația – Iluzia unei alocări bugetare fabuloase

by Stirile din Salaj
0 comment 53 views
A+A-
Reset

Partidul REPER crede că propunerea de creștere a bugetulului pentru Ministerul Educației în anul 2024 este doar praf în ochi și că Guvernul pune pe masă o propunere nerealistă. Pentru aceasta, REPER – formațiune din care face parte și deputatul Alin Prunean – vrea să depună câteva amendamente ce vizează programe de alfabetizare funcțională sub tutela unor inițiative de educație remedială, proiecte menite să adreseze problematica abandonului școlar, precum și programe ample de stimulare a cetățeniei active în învățământul preuniversitar și universitar

Propunerea bugetului de stat pe anul 2024 nu este deloc surprinzătoare. Guvernul pune pe masă și în acest an o propunere nerealistă (aproape 308,76 miliarde de lei), bazată pe o creștere importantă a veniturilor. Experiența anului acesta, în care Guvernul a peticit în nenumărate rânduri bugetele ordonatorilor de credite, folosindu-se de Fondul de rezervă pe care îl are la dispoziție pentru situații de urgență, se va repeta fără îndoială și anul viitor. Anul 2023 a fost marcat de nenumărate promisiuni precum creșterea salariilor profesorilor și majorarea pensiilor.

Bugetul ministerului Educației crește cu peste 21 de miliarde de lei, ajungând la o sumă de 57,4 miliarde de lei. Totodată, această creștere nu trebuie să ne păcălească, deoarece alocarea nu se apropie nici pe departe de prevederile art. 134 din Legea învățământului preuniversitar nr. 98/2023 și anume obligația de a aloca anual minimum 15% din cheltuielile bugetului general consolidat, care ar însemna în jur de 100 de miliarde de lei. Ni se demonstrează încă o dată că prevederile legale nu contează pentru Guvern. Din păcate, articolele din lege care prevăd alocările pentru educație vor continua să fie ignorate, cum s-a întâmplat și cu prevederea de 6% din PIB din vechea lege a educației.

Este inadmisibil să continuăm această subfinanțare a sistemului de educație, mascând-o cu iluzii și alocări insuficiente pentru implementarea reformelor promise, care ar trebui să ducă la idealul „România Educată” a președintelui Iohannis. Voi lucra alături de colegii din REPER pentru a depune amendamente care să repare aceste erori. Nu ne putem bate joc de educație, mai ales în contextul ultimelor rezultate PISA. Prioritățile pe care le vom seta prin intermediul amendamentelor vizează programe de alfabetizare funcțională sub tutela unor inițiative de educație remedială, dar și proiecte menite să adreseze, într-o manieră structurală, problematica abandonului școlar, precum și programe ample de stimulare a cetățeniei active în învățământul preuniversitar și universitar”, a declarat Simina Tulbure, vicelider REPER și deputată în comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților.

Guvernul a publicat un act normativ care prevede creșterea salariilor profesorilor în anul 2024 cu 20% în două tranșe, respectiv cu 13% începând cu luna ianuarie, diferența fiind acordată începând cu luna august. Rămâne de văzut dacă și când se va ajunge la creșterea de 40% promisă profesorilor pentru că modul de lucru al Guvernului ilustrează excelent zicala „Socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din târg”.

Cert este că asistăm, din nou, la o creștere infimă a bugetului acordat educației, timp în care marile crize ale acestui sistem – excluziunea socială, alfabetizarea incrementală și proasta salarizare a cadrelor didactice – se intensifică simțitor. La nivelul învățământului superior este cu atât mai problematic cu cât iese la iveală inconsistența „reformei legislative”: programele menite să accelereze prestația universităților românești în peisajul global încă nu dispun de un cuantum financiar corespunzător, în timp ce urgența acestor priorități rămâne incontestabilă.

REPER

You may also like

Leave a Comment