Responsive Menu
Add more content here...


Când unii purtători de cuvânt din instituțiile publice te duc cu vorba și te poartă cu zăhărelul

by Tiberius NICODA
0 comment 317 views
A+A-
Reset

Legea care guvernează accesul liber şi neîngrădit al persoanelor la orice informaţii de interes public, definite astfel prin Legea 544 din anul 2001, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţile publice, în conformitate cu Constituţia României şi cu documentele internaţionale ratificate de Parlamentul României.

Până aici totu-i frumos ca  și poveste. Dar din păcate, unele instituții publice prin purtătorii de cuvânt, uită voit, adesea,  ca să respecte normele legale în ceea ce privește obligativitatea instituției de a aduce la cunoștința publică aspectele de interes din activitățile pe care le desfășoară. Iar unde-i lege, nu-i tocmeală, chiar dacă nazurile, mofturile sau aroganțele unora sau altora care au această datorie, fac din norma legală un fel de alba-neagra la plesneală.

Legea spune că asigurarea de către autorităţile şi instituţiile publice a accesului la informaţiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relaţii publice sau al persoanei desemnate în acest scop

(adică prin persoana desemnată a fi ceea ce noi generic numim prin – purtatorul de cuvânt-).

La  punctul 5 al articolului 8 din Legea 544 din anul 2001, în legătură cu  accesul liber şi neîngrădit al persoanei la orice informaţii de interes public, care prevede că: Informaţiile de interes public solicitate verbal de către mijloacele de informare în masă vor fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.

Din păcate, pe alocuri, aceasta rămâne cel mai adesea la mila moftului celui ce poartă vorbe, nu cuvinte și care peste lege, norme și obligații profesionale, te pune ca să faci cereri și temenele la care se promite că ți se vor răspunde la… Sfântul Așteaptă sau la Paștele Cailor!

Peste principiile legii, peste o oarecare logică, tehnic și mai ales moral, dacă ești om de presă și ceri o informație la cald ca să o faci publică, apăi dacă nenea sau tanti care te poartă cu vorba și te face din cuvinte, te amână și nu-ți dă informația, se răcește și subiectul și se întinde supa știrii ca răciturile uitate-n frigider.

Nu mai vorbim despre o groază de instituții publice locale și centrale care pe site-urile și paginile lor, la capitolele știri și comunicate, găsești doar niște virtuali păianjeni și date furnizate de dinainte de Potop.

Spun ceea ce spun și ceea ce am descris mai sus pentru că de prea multe ori suntem purtați pe arătură după publicele informații de interes comun și suntem adesea în postura soțului înșelat în căsnicie și despre care toți știu că i s-au pus coarne, dar el află ultimul.

Desigur, deocamdată, acesta ar fi un apel la trezire, la bun simț și la respectarea legii despre care vorbirăm aici, fără ca să dăm exemple concrete cu subiect și predicat, sperând că cei vizați, se știu ei care, vor purcede într-un final ca să facă ceea ce e legal și pentru care banul public îi plătește.

Pentru că nu-i normal, ca spre exemplu, să faci oficial solicitare scrisă-n temeiul Legii 544 din 2001 unei entități publice care în nu cele 10 zile sau pe loc trebuie să îți răspundă cererii sau maxim în 30 de zile dacă întrebările sunt prea încuietoare și complexe, ci nici după de peste o lună de zile să nu primești niciun răspuns.

Așadar, invităm pe cei vizați ca să respecte legea, normele și regulile muncii și comunicării sau să-i înlocuiască pe indiferenții și răuvoitorii aroganți din posturile de purtători de cuvânt, cu niște roboți impersonali aidoma lui ION.

ION – este primul Consilier al  Guvernului, care ajută românii să fie reprezentați mai eficient la nivel administrativ prin preluarea și raportarea unor date, să fie cu fise ca fostele telefoane publice, ca să răspundă solicitărilor când li se fac.

Că așa nu se mai poate!

You may also like

Leave a Comment