La prima vizită pe Centura Zalău în 2 ani de mandat, ministrul Sorin Grindeanu confirmă ce am spus de luni de zile: proiectul este departe de finalizare, cu toate termenele depășite, iar constructorul lucrează pe pierdere în timp ce statul român nu a fost în stare să actualizeze prețurile contractului.
Contractul de proiectare și execuție pentru centura de 5,5 km a fost semnat cu o companie chineză în 2020 în mandatul lui Lucian Bode. Lucrările au început în martie 2021 în mandatul lui Cătălin Drulă și ar fi trebuit să fie gata în 2 ani. Termenul a trecut, însă centura e gata doar pe jumătate.
De ce sunt întârzieri? Pe scurt, combinație letală de stat incompetent și constructor nepriceput.
Odată cu creșterea fulminantă a prețurilor din 2022 (inclusiv la materialele de construcție), statul român a încercat să actualizeze prețurile de pe proiectele de infrastructură la nivelul pieței, astfel încât șantierele să nu se blocheze.
Doar că au făcut-o târziu, prost și selectiv. Iar centura Zalău a rămas pe dinafară. Rezultatul: constructorul lucrează pe ”minus”, pe niște prețuri neactualizate la zi. Cu fiecare nouă zi de muncă, gaura financiară se tot adâncește.
În loc de amenințări cu rezilierea contractului, ministrul Grindeanu ar face bine să să rezolve restanțele din propria ogradă. În caz contrar, zălăuanii vor rămâne cu promisiunile încălcate, termenele ratate și cu un trafic greu de coșmar prin oraș.
Horaţiu Cosma – fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor