Responsive Menu
Add more content here...


Drumul fără de sfârșit. La 20 de ani când au început lucrările, Autostrada Transilvania are doar 140 de kilometri funcționali

La mijlocul acestei luni s-au împlinit două decenii de când au început lucrările pentru construirea celor 415 kilometri ai Autostrăzii Transilvania, care din 2012 trebuia să traverseze țara de la granița de nord-vest până la Brașov. De atunci, însă, proiectul a fost redus la 270 km, din care s-au deschis circulației numai 144 km

by Mihai POP
0 comment 390 views
A+A-
Reset

Pe 16 iunie 2004, premierul social-democrat Adrian Năstase, ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, și reprezentanții companiei americane Bechtel au mers la Săvădisla, în județul Cluj – de acolo au pornit lucrările la autostrada Transilvania, drumul care, spuneau autoritățile acum 20 de ani, „va lega Europa de România”, scrie Europa Liberă .

Lucrările urmau să fie gata în 2012.

„Ce sens are sa încurajăm construcția în România a unei mașini europene, Dacia Logan, dacă nu avem drumuri pentru ea?”, sublinia la acea vreme Adrian Năstase.

Între timp, succesul Daciei Logan avea să devanseze cu mult ritmul de construcție al Autostrăzii Transilvania.

În 2009, au fost inaugurați primii 42 de kilometri ai drumului (Turda-Gilău), iar în anul următor – încă 10 kilometri (Turda-Câmpia Turzii).

Contractul între statul român și compania americană Bechtel, în valoare de 2,2 miliarde de euro, a fost secretizat ani la rând, iar în 2013 ministrul delegat pentru marile proiecte de infrastructură de la acea vreme, Dan Șova, declara că originalul s-a pierdut.

În același an, Guvernul a reziliat contractul, în condițiile contrelor permanente între constructor și stat, precum și întârzierilor plăților și lucrărilor.

Noile licitații au fost reluate, dar, până în 2018, niciun alt kilometru de autostradă nu a mai fost inaugurat.

După 2013 au fost organizate numeroase licitații pentru reluarea lucrărilor, pe loturi, iar între timp lungimea construită a ajuns la 144 km, din care 125 km între Nădășelu – Târgu Mureș, 15,3 km între Nușfalău și Suplacu de Barcău, iar 5,53 km între Biharia și Borș.

Într-o perioadă mult mai scurtă de timp, țări precum Ungaria sau Polonia au construit echivalentul a două sau chiar trei autostrăzi de 415 km, deși în 1990 diferența față de România (care avea la acel moment puțin peste 100 de km) în privința drumurilor rapide nu era atât de evidentă.

Mai multe detalii aici

You may also like

Leave a Comment