Din 1 ianuarie 2024, apar cărţile de identitate cu cip

by Mihai POP
0 comment 101 views
A+A-
Reset

Din 1 ianuarie 2024, cărțile de identitate simple nu vor mai fi emise, iar cartea electronică de identitate va deveni un document extins la nivel național


Începând cu 1 ianuarie 2024, buletinele clasice vor deveni istorie în România, odată cu implementarea noilor cărți de identitate electronice. Aceste carduri electronice vor avea dimensiunea unui card bancar și vor include un cip special destinat stocării datelor personale ale cetățenilor.

Pe ordinea de zi a ședinței Guvernului de joi, 28 decembrie, se află un proiect de hotărâre pentru stabilirea condiţiilor, limitelor şi a mecanismului de asigurare a contravalorii cărţii electronice de identitate.

Proiectul introduce un mecanism de asigurare a contravalorii cărții electronice de identitate într-o primă etapă din fondurile alocate în PNRR, iar după epuizarea acestora, din alte fondurilor externe nerambursabile sau de la bugetul de stat, în condițiile stabilite de Guvern.

Scopul proiectului este stimularea adoptării voluntare a cărții de identitate electronice cu semnătură digitală calificată. Grupul social vizat de actul normativ este reprezentat de persoanele care au împlinit vârsta necesară solicitării unui act de identitate, respectiv 14 ani, și optează pentru obținerea unei cărți electronice de identitate.

„Utilizarea unui act de identitate cu funcție de mijloc de identificare electronică reprezintă un instrument sigur și fiabil de a beneficia de servicii care cer dovedirea identității persoanei într-un timp mai scurt, cu efort și resurse reduse. Prin caracteristicile avansate de securitate, cum ar fi criptarea, semnătura electronică și autentificarea pe baza datelor biometrice, cărțile electronice de identitate oferă certitudinea că cel care se autentifică este titularul acelui set de date, contribuind la prevenirea furtului de identitate sau a altor forme de criminalitate cibernetică și la securizarea oricărei operațiuni.

Cartea electronică de identitate reprezintă cheia ce facilitează adoptarea serviciilor publice electronice la scară largă, întrucât titularii o pot utiliza pentru autentificarea în sistemele informatice ale instituțiilor publice, precum şi pentru a semna electronic”, se precizează în expunerea de motive.

Cartea electronică de identitate în 2024: scutire de la plată pentru anumite persoane

Proiectul prevede oferirea gratuită a unei cărți electronice de identitate persoanelor care au împlinit vârsta de 14 ani, contravaloarea fiind asigurată o singură dată din fonduri externe nerambursabile și o singură dată într-un interval de 5 ani, din fonduri alocate în acest sens de la bugetul de stat.

Obiectivul este atingerea numărului de 5.000.000 cetățeni pentru care se eliberează cartea de identitate electronică. Astfel, proiectul de act normativ vizează alocarea nerambursabilă dedicată eliberării cărții electronice de identitate, costul acestei intervenții fiind de 70 milioane euro (14 euro/eID x 5 milioane cărți electronice de identitate), scrie alba24.ro.

Condiții pentru scutirea de la plata contravalorii cărții electronice de identitate

Potrivit proiectului, persoanele cu vârsta mai mare de 14 ani sunt scutite de la plata contravalorii cărții electronice de identitate solicitate:

a) la prima cerere depusă într-un interval de timp de 5 ani, indiferent de motivul solicitării, în următoarele condiții:

  • înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea ambilor părinți, a reprezentatului legal, a părintelui supraviețuitor, a părintelui căruia i-a fost încredințat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul;
  • la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat;
  • dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului sau data nașterii;
  • în cazul schimbării domiciliului;
  • în cazul în care în R.N.E.P. există mențiunea <încetat valabilitate domiciliu>;
  • în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
  • în cazul deteriorării actului de identitate;
  • în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
  • când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
  • în cazul schimbării sexului;
  • în cazul anulării;
  • pentru preschimbarea, la cerere, a actelor de identitate aflate în termen de valabilitate.

b) ori de câte ori este necesar, pentru:

  • persoanele care sunt victime ale calamităților naturale, incendiilor sau ale altor dezastre și care declară pe propria răspundere, la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor în a cărui rază teritorială domiciliază ori își au reședința, faptul că actul de identitate a fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de situații;
  • cetățenii români aflați în străinătate în situații deosebite.

Condiţia de vârstă se consideră a fi îndeplinită cu 30 de zile înainte de împlinirea vârstei de 14 ani.

You may also like

Leave a Comment