Studiul de fezabilitate a celui mai lung tunel rutier din ţară a fost realizat de firma Proexrom care are probleme cu DNA, dar care a realizat şi studiul de fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Piteşti, respins de CNADNR. În afacere este implicat şi un apropiat a lui Sorin Ovidiu Vântu
Ministerul Transporturilor a anunţat luna treută că s-a efectuat studiul de fezabilitate pentru Tunelul Meseş din cadrul Autostrăzii Transilvania. Tunelul va fi dublu ca lungime faţă de cel de pe drumul Transfăgărăşan.
Jurnaliştii de la Gazeta de Cluj au descoperit însă şi unele „nereguli” ale studiului de fezabilitate.
Studiul, arată jurnaliştii clujeni, a fost făcut, în mare parte, de un amic de-al clujeanului Ioan Rus, ieşeanul Nicolae Boţu care este un fel de ”tătic” al studiilor de fezabilitate pentru diverse drumuri. Firma lui, Proexrom SRL, a lucrat pentru drumul Ic Ponor, unde neregulile au fost tranşate în presă, a întocmit studiul pentru Aeroportul Cluj-Napoca, afacere în care a intervenit şi DNA-ul, a mai făcut un studiu, respins de CNADNR, pentru Autostrada Sibiu – Piteşti.
În cadrul studiului de fezabilitate pentru Tunelul Meseş mai este implicat un milionar ieşean, om de încredere de-a lui Sorin Ovidiu Vântu.
În urmă cu doi ani, CNADNR a atribuit licitaţia pentru studiul de fezabilitate companiei TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL pentru suma de 1.096.337 de lei, fără TVA, în situaţia în care oficialii estimaseră valoarea contractului la 1.821.578 de lei, fără TVA, adică aproape dublu.
La licitaţie s-au înscris şase societăţi, dar numai două au îndeplinit criteriile de participare şi a câştigat cea care a ofertat cu cel mai mic preţ. Din această sumă, cei de la Tecnic au subcontractat 31,45% către SC PROEXROM SRL, care s-a ocupat de studiile geotehnice, şi 3,51% către firma ECO SIMPEX NOVA SRL care a elaborat studiile de impact asupra mediului şi planul de management al mediului.
Firma care a câştigat contractul este a familiei Stratan Irina, Iulian şi Dan. De menţionat că Dan deţine controlul asupra TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA prin intermediul firmei Finera Consul, o societate care are ca obiect preponderent de activitate comerţul cu amănuntul al peştelui, crustaceelor şi moluştelor.
Patronul Tecnic, Dan Stratan, a fost şi unul dintre oamenii de încredere a lui Sorin Ovidiu Vântu. Stratan a deţinut funcţia de director al fondului Gelsor.
Firma Proexrom îi aparţine în totalitate lui Bicolae Boţu, profesor universitar la Universitatea Tehnică Gh. Asachi Iaşi, Facultatea de Construcţii şi Arhitectură care a fost, pentru câteva luni, consilier pe probleme tehnice al fostului ministru al Transporturilor, clujeanul Ioan Rus.
Cealaltă firmă care a subcontractat cea mai mică parte a contractului, Eco Simpex Nova SRL le aparţine familiei Capră, Georgeta şi Pamfil. Ei au câştigat o parte din contractul laserului de la Măgurele, unul dintre cele ample proiecte din cercetarea românească.
Fosta şefă a serviciului de licitaţii de la CNADNR este în conducerea firmei care a câştigat studiul pentru Tunelul Meseş
Firma TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL care a câştigat contractul studiului de fezabilitate pentru Tunelul Meseş este administrată de Nadia State, fost şef al Serviciului de Licitaţii din cadrul Agenţiei ISPA a CNADNR.
Fosta şefă de la CNADNR a ocupat această funcţie până în anul 2008, când a demisionat de la CNADNR în schimbul a câtorva procente din firma lui Stratan şi a mandatului de administrator. State şi firma Tecnic au fost implicaţi şi în contractul de reabilitare a podului de la Giurgiu, o afacere de peste 13 milioane de euro. Firma Tecnic a mai fost implicată şi la lucrările de la Pasajul Sudului din Capitală, unde din cauza studiilor de fezabilitate proiectul a suferit întârzieri care au cauzat dificultăţi în accesarea fondurilor europene care au finanţat o parte din acest proiect.
Rechizitoriu DNA spune că firma Prorexrom a făcut un studiu de fezabilitate într-un wekend
Pentru aeroportul Cluj-Napoca, firma Prorexrom a făcut două expertize, una comandată de Consiliul Judeţean Cluj şi alta de constructorul lucrării. Firma a fost însă vizată de procurorii DNA. Numele acestei firme apare în dosarul întocmit de către Direcția Națională Anticorupție (DNA) conducerii Consiliului Județean Cluj (CJ Cluj) privind lucrările efectuate la aeroportul Cluj. În dosar sunt implicați fostul președinte al CJ Cluj, Horia Uioreanu, și omul de afaceri Ioan Bene, patron al firmei Napoca SA.
În rechizitoriul DNA se arată că societatea ar fi executat, la comanda constructorului, un studiu ”instant” pe perioada unui weekend.
Potrivit procurorilor, pentru a demonstra că lucrările la o platformă de parcare a aeronavelor au fost făcute corespunzător, CJ Cluj a comandat direct o expertiză firmei ieșene Proexrom privind calitatea lucrărilor efectuate. Proexrom a întocmit de urgență expertiza cerută, într-un singur weekend, ceea ce este o performanță pentru România.
Cei de la Proexrom au fost contractaţi în 2014 de CJ Cluj pentru a realiza şi expertiza tehnică la drumul Ic Ponor. ”Tunul” dat pe drumul Răchiţele Ic Ponor a constat, în mare parte, în decontarea a mii de metri cubi de beton de calitate slabă la preţ de beton superior calitativ.
Până acum, DNA a emis citaţii pe numele a doi diriginţi de şantier care au calitatea de suspect pentru că ar fi girat deconturile frauduloase.
Autostrada care există doar pe hârtie trece prin Zimbor, Poarta Sălajului şi ajunge până pe la…Nuşfalău
Autostrada din Sălaj este împărţită în cinci subsecţiuni, ele făcând parte din secţiunea 3B Mihăieşti – Suplacul de Bârcau.
Prima secţiune are 13 kilometri si 260 de metri şi este cuprinsă între Topa Mica şi Zimbor. Pe acest segment se vor construi 11 poduri şi pasaje, un nod rutier la kilometrul 12,8, în apropiere de Zimbor. Segmentul va avea un punct de sprijin pentru întreţinere la kilometrul 12,192 şi o parcare de scurtă durată la kilometrul 10,600.
Subsecţiunea 2 este cuprinsă între Zimbor şi Poarta Sălajului. Va avea o lungime de 12 kilometri şi 240 de metri. Pe această secţiune vor fi construite şase poduri şi pasaje rutiere.
Subsecţiunea 3 este cuprinsă între Poarta Sălajului şi Zalău. Pe acest segment va fi construit şi un tunel. Segmentul are o lungime de 12 kilometri şi 950 de metri. Subsecţiunea 5 este cuprinsă între Nusfalău şi Suplacul de Bârcău şi are o lungime de 13,554 kilometri.
În total, autostrada din Sălaj va străbate judeţul pe o lungime de 80 de kilometri. Proiectantul autostrăzii din Sălaj este SC Iptana SA. Conform noului Master Plan de Transport, autostrada prin Salaj va fi finalizată în anul 2018.
Sursa: Gazeta de Cluj (http://gazetadecluj.ro/in-tunelul-meses-au-intrat-peschesurile-de-pe-drumuri/)