Connect with us

Editorial

EDITORIAL. Cum poate influenţa clubul de fotbal SCM Zalău viaţa comunităţii locale?

Dupa promovarea echipei de fotbal Unirea Mirşid în Liga a III-a şi cedarea drepturilor de participare nou înfiinţatului club SCM Zalău, consilierii locali au aprobat joi bugetul pentru prima parte a sezonului, sumă ce urmează să fie alocată fiind de 350.000 de lei.Inevitabil te întrebi ce semnifică această echipă pentru comunitatea din Zalău.

Deocamdată nu mare lucru, dar, cu o constructie solidă şi sănătoasă, pe viitor ar putea însemna ceea ce a fost cândva Armătura Zalău.  „Dacă vezi o femeie în vârstă de 90 de ani în Napoli, poţi să fii sigur că susţine echipa locală”. „SSC Napoli este mândria oraşului”. „Napoli este precum iubita mea”. Cum poate un club de fotbal să însemne atât de mult pentru oameni de toate vârstele şi din toate categoriile sociale?

Pornind de la cazul oraşului din sudul Italiei, am încercat să înţeleg influenţa pe care o echipă de fotbal o are asupra localităţii din care provine.În unele cazuri, un club sportiv reprezintă o bogăţie culturală pentru o urbe. O astfel de formaţie e cel puţin la fel de valoroasă pentru un oraş precum o clădire emblematică, un monument istoric sau orice altă lucrare reprezentativă.

Nu întâmplător, în ţările cu campionate tari (dar nu numai) există un soi de simbioză între cluburile de fotbal şi comunităţile oraşelor din care provin. Ce înseamnă o comunitate puternică? Un exemplu bun este cel al lui Union Berlin, un club din a doua ligă germană. În 2004, când berlinezii se aflau într-un impas financiar, suporterii au început o campanie de strângere de fonduri prin donare de sânge. Efectiv, fanii şi-au dat sângele în spitalele berlineze, la propriu, ca să salveze clubul de la faliment. Odată cu acest gest fără precedent, implicit au întins şi o mână de ajutor Berlinului.În 2008, aceiaşi suporteri au renovat cu braţele lor stadionul echipei, arătând lumii întregi cum un club – chiar şi fără mari performanţe sportive, aşa cum e cazul trupei din Berlin – poate deveni parte integrantă în viaţa unui oraş. Oarecum în contrast cu austeritatea de la Berlin este Red Bull Leipzig. Formaţia din Leipzig se afla în a cincea ligă până să fie cumpărată de compania Red Bull, în 2009. De atunci a reuşit să ajungă în primul eşalon, ba chiar să se bată pentru primele poziţii. Deşi acuzată că a omorât romantismul din fotbal şi considerată de mulţi o grupare „de plastic”, RB Leipzig are meritul de a fi readus la viaţă un oraş adormit.Odată cu ascensiunea clubului din estul Germaniei până în prim-planul Bundesligii, Leipzig a cunoscut o creştere semnificativă a numărului de turişti. Aceştia cheltuiesc anual circa 21 de milioane de euro, iar toată această forfotă a dus la apariţia a 1.500 de noi joburi în oraş.

La nivel mai mic, putem include aici şi cluburi ca Villareal, Hoffenheim sau chiar Unirea Urziceni. Până la urmă, orice formaţie dintr-un orăşel mic, dar care ajunge pe prima scenă fotbalistică din ţara ei, are potenţialul de a mobiliza comunitatea locală şi de atrage atenţia asupra urbei din care vine.

Un fan din Berlin povestea că, pentru el, mersul la meci este ca ieşitul în oraş: bea câteva beri cu prietenii lui, mănâncă ceva şi se bucură de fotbal. Nu contează dacă echipa sa pierde sau câştiga. Din multe puncte de vedere, despre asta este fotbalul. Despre amintiri şi experienţe comune, despre legături construite datorită unui club de fotbal şi despre ataşament faţă de comunitatea locală.

În America de Sud, unde fotbalul este ca o religie, cluburile nu doar că reprezintă mândria oraşelor, însă întăresc şi legăturile de familie. În Argentina, spre exemplu, alegerea unei echipe este chiar un eveniment de familie. Simpatia pentru un anumit club se moşteneşte din generaţie în generaţie, iar bunicii, părinţii şi nepoţii se strâng să urmărească împreună meciurile echipei favorite.Weekend de weekend, familiile au o „scuză” sau un motiv în plus să se reunească. Dacă unul dintre membrii familiei decide să susţină altă echipă decât cea moştenită, se nasc discuţii aprinse.

Un lucru e clar: fotbalul strânge în jurul lui milioane de oameni şi are forţa de a (re)modela comunităţi. SCM Zalău este noua echipă de fotbal a Zalăului. Datoria noastră, a tuturor celor care iubim fotbalul şi nu numai este sa fim alaturi de echipă. Datoria celor ce conduc destinele echipei este să facă în aşa fel încât această echipă să ne reprezinte!După părerea mea, un prim pas cu dreptul s-a făcut. S-a mers pe varianta unui antrenor local, existând şi aici două variante, iar cel care va prelua banca tehnică a formaţiei SCM Zalău este Alexandru “Duţu” Pop. Ca antrenor, “Duţu” a pregătit doar echipe de juniori la FC Zalău, Viitorul şi Atletic Zalău, fiind o premieră pregătirea unei echipe de seniori.Cu toate astea, eu am încredere în “Duţu” că va face o treabă bună, alături de Claudiu Cornaci, un alt fost fotbalist emblematic al Zalăului. Urmează ca SCM Zalău  să îşi formeze lotul cu care va participa în campionatul Ligii a III-a. Datorită unor orgolii locale, care după părerea mea nu îşi au locul, la acest aspect, tehnicianul va avea mult de lucru. Se pare că de la Unirea Mirşid vor fi în lot 4 jucatori: Claudiu Băican, Alex Turcu, Sebastian Duma şi Iustin Ardelean. Afost contactat şi  golgheterul Ciprian Pavel, însă acesta a refuzat să vină la SCM Zalău.Fotbalistul care a marcat toate golurile la meciurile de baraj cu Viitorul Ulmeni (4 goluri) a preferat să rămână în Liga a IV-a, alături de Flore Pop şi alături de alţi fotbalişti emblematici pentru Salaj cum ar fi Bode, Blaga Ionuţ, Blaga Radu, Bogdan Ciaca. Aici, rămân la părerea că trebuia găsită o soluţie prin care, mai mulţi fotbalişti care au pus umărul la această promovare să se regăsească în lotul echipei de Liga a III-a. Dar oare Lica Jula, antrenorul care a promovat echipa va fi cooptat în echipa tehnică?

Să nu aud argumentul ca încă nu are licenţă, doar nu facem şi noi greşeala lui Gigi Becali care l-a dat afară pe Rădoi pe motiv că nu avea licenţă de antrenor şi se vede acum ce performanţe are cu naţionala de tineret… În lotul formaţiei de Liga a III-a s-ar putea regăsi mai mulţi jucători de la CS Atletic Zalău,care în sezonul trecut au evoluat în Campionatul Naţional de juniori republicani, acolo unde au avut rezultate bune. O idee foarte bună! Ceea ce ne dorim cu toţii este formarea unui lot cu jucatori din Sălaj, o echipă care să ne reprezinte şi în care costurile să fie minime. Consider că, dacă se reuşeşte aducerea si a altor jucători embematici din judeţ, echipa va face faţă la liga a III-a. Campionatul Ligii a III-a va începe pe 24 august, iar SCM Zalău va avea la dispoziţie şase săptămâni să se pregătească pentru debutul în eşalonul al treilea, dar pentru aceasta lotul trebuie definitivat în cel mai scurt timp iar soluţia cea mai bună este să ne uităm în propria ogradă şi să dăm şansa tinerilor talentaţi să se afirme. Cu o construcţie sănătoasă, cu o colaborare fără orgolii între Viitorul, Atletic şi SCM Zalău putem avea în 3-4 ani o echipă competitivă de Liga a III-a care să ne reprezinte şi care să atraga spectatorii dornici de a vedea fotbal de calitate (cel mai bun exemplu este asistenţa de la jocul retur de baraj). Mult succes tuturor celor implicaţi!

HAI SĂ FACEM TREABĂ!!!

♦ Florin MORAR

Loading...
2 Comments

2 Comments

  1. Leo

    23 July 2019 at 4:56

    Apa de …ploaie…!

  2. ion

    23 July 2019 at 8:12

    goie si alin pop la cascaval, traiasca tovarasu porcar ciunt ionica!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Editorial