Connect with us

Ştiri din Sălaj

Ultimele măsuri luate de primarul Zalăului, Ionel Ciunt, în contextul pandemiei COVID-19

Dragi prieteni,

Chiar dacă este o perioadă dificilă, inclusiv sub aspectul comunicării și al informării dumneavoastră, folosesc, totuși, acest mijloc de comunicare pentru a vă informa în legătură cu acțiunile și cu preocupările administrației publice locale în această perioadă dificilă pentru noi toți. 3 au fost direcțiile pe care ne-am concentrat și am acționat mai cu seamă în perioadă:

  1. Sănătatea publică, prin măsuri care să limiteze și să reducă posibilitatea răspândirii pandemiei cu noul Coronavirus;
  2. Măsuri care privesc sprijinirea mediului de afaceri, dar și a persoanelor fizice. Când mă refer la mediul de afaceri mă gândesc în special la IMM-uri, PFA-uri, PF-uri, activități independente, societățile comerciale, dar și la companiile multinaționale care au capacități de producție în municipiul nostru.
  3. Continuarea proiectelor privind dezvoltarea municipiului.

SĂNĂTATEA PUBLICĂ

Sănătatea populației a fost și este în continuare principala noastră preocupare. Întreaga administrație publică locală (aparatul de lucru al primarului și instituțiile subordonate Primăriei și Consiliului Local) au avut ca prioritate 0 și are în continuare această prioritate, de a proteja populația municipiului Zalău vis-a-vis de infecția cu noul Coronavirus.

Măsurile pe care le-am dispus în această perioadă au vizat, în primul rând, restricționarea circulației persoanelor. În acest sens am limitat adresabilitatea și numărul de persoane care se adresează instituției noastre prin punerea la dispoziție a unor mijloace tehnice – telefonul verde (la care se poate face apel gratuit), telefonul instituției, adresa de e-mail și site-ul municipiului Zalău.

De asemenea, am avut în vedere decalarea programului colegilor din instituțiie și a celor din instituțiile subordonate, în ideea de a nu aglomera mijloacele de transport în comun.

Începând de mâine, 26 martie, am luat o măsură mai radicală, dar care, cu siguranță, va avea efect pozitiv în ceea ce privește limitarea răspândirii infecției cu Coronavirus. Astfel, Primăria și instituțiile subordonate vor lucra cu 50% din efectiv. Jumătate din colegi vor rămâne acasă, în concediu de odihnă sau zile libere.

Măsuri în domeniul mobilității

În acest sens, am reglat programul mijloacelor de transport în comun, respectiv a Societății Transurbis, astfel încât să asigurăm doar transportul muncitorilor la schimburile de lucru ale societăților comerciale din zona industrială și, de asemenea, să asigurăm transoprtul cetățenilor la gara CFR, punându-ne de acord și având în vedere solicitarea CFR, mai ales la trenurile care fac transport de călători.

Facem dezinfecția zilnică a fiecărui mijloc de transport în comun. Niciun mijloc de transport în comun nu intră pe traseu până când nu este spălat interior exterior. Dezinfectăm zilnic componentele din interiorul fiecărui autobuz și, de asemenea, am făcut o dezinfecție și la stațiile de autobuz din oraș.

Domeniul sport, cultură, agrement

Toate bazale sportive ale Municipiului Zalău – Sala Sporturilor, Stadionul Municipal, Baza de tenis, terenurile de sport din cadrul unităților de învățământ sunt închise. Aici se lucrează doar de către personalul aferent acestor baze sportive, care fac lucrări de dezinfecție și întreținere.

Locurile de joacă pentru copii sunt închise. A fost făcută o primă dezinfecție, urmând ca aceste acțiuni să fie continuate.

Am interzis pe raza municipiului activitățile culturale, religioase și de divertisment.

Lucrări de dezinfecție

Am efectuat dezinfecții la toate unitățile de învățământ, la bazele sportive, în toate imobilele care aparțin Primăriei Municipiului Zalău, în piețele agroalimentare (la intrate în hale avem covorașe îmbibate în soluții dezinfectante, zilnic se face dezinfecția meselor, pardoselilor, grupurilor sanitare și din oră în oră dezinfectăm ușile și spațiile expuse și folosite frecvent). Au fost efectuate lucrări de dezinfecție a domeniului public – străzi, alee, trotuare, stații de autobuz, grădini publice, parcuri și locuri de joacă pentru copii.

Urmează efectuarea lucrărilor de dezinfecție la toate scările de bloc. În maxim două zile, dacă timpul – temperatura permite, astfel încât aceste acțiuni de dezinfecție să fie eficiente, vom acționa în toate cele 1091 de scări de bloc pentru dezinfecție.

Vom continua cu zonele verzi și punctele de colectare a deșeurilor.

De asemenea, revenim și continuăm dezinfecția părții carosabile din municipiu – străzi, alei, trotuare. Tot ce ține de domeniul public. Chiar dacă vis-a-vis de această acțiune am primit și critici pentru că noi ne-am folosit de mijloacele tehnice pe care el avem la îndemână, între opțiunea de a face dezinfecția domeniului public (parte carosabilă, trotuare, alei) sau a aștepta până vom face achiziția unor mijloace tehnice moderne, am ales prima opțiune, gândindu-ne că fiecare zi în care nu facem nimic înseamnă, de fapt, posibilitatea de răspândire a virusului în rândul comunității noastre.

Pentru această acțiune de dezinfecție se folosesc doar soluții și substanțe agreate și certificate de către ministerul Sănătății și Direcția de Sănătate Publică.

Pentru acțiunea de achiziționare a mănușilor, măștilor, combinezoanelor și a unor soluții dezinfectante, pe lângă sumele pe care le-am folosit până la această oră, mâine, în ședința de Consiliu Local vom debloca suma de 100 mii lei din fondul de rezervă a Primăriei (1 miliard de lei vechi), sume pe care le vom folosi pentru achiziția unor substanțe necesare și pe care să le punem la îndemâna colegilor din instituție și a celor din instituțiile subordonate, precum și a cetățenilor care se adresează Primăriei.

Fac referire la instituțiile implicate în această perioadă în toate acțiunile de care am vorbit. Pe lângă Primăria Municipiului Zalău sunt implicate toate celelalte instituții subordonate Primăriei și Consiliului Local.

Direcția de Asistență Socială

Monitoriează persoanele izolate la domiciliu. Astăzi avem 222 de persoane izolate la domiciliu (112 de gen masculin și 110 de gen feminin). Toate aceste persoane sunt monitorizate de către colegii din cadrul Direcției de Asistență Socială și atunci când este nevoie de comunicare telefonică cu aceștia sau de a interveni în sensul aducerii la cunoștință a unor prevederi stabilite de către autorități, intrăm în dialog cu ei și aceste informări, prin DAS, ajung la aceste persoane.

De asemenea, există un parteneriat între Direcția de Asistență Soacială și Crucea Roșie, prin care persoanele peste 65 de ai, care nu au aparținători, și solicită sprijin, beneficiază de servicii care constau în asigurarea cumpărăturilor (hrană, apă), medicamentelor și tot ce au nevoie să le ducem la domiciliul fiecăruia dintre solicitanți.

Centrele care aparțin DAS Zalău – Centrul de zi pentru persoane vărstnice “Tinerețe fără bătrânețe” și Centrul de zi pentru persoane vârstnice “A doua Familie” au activitatea sistată în această perioadă. La cantina de ajutor social se asigură hrană rece odată pe săptămână.

Poliția Locală

Poliția Locală în această perioadă este subordonată operațional structurilor Ministerului Afacerilor Interne.

În această perioadă asigură paza la două centre de carantină și participă la acțiunile de menținere a ordinii publice, împreună cu jandarmeria și reprezentanții poliției naționale, dar are și activități prin care informează populația despre reglementările pe care autorităție locale și naționale le impun, reglementări care sunt obligatorii să fie respectate de către populație.

Direcția Publică Comunitară și de Evidență a Persoanelor

Programul Direcției de Evidență a Persoanelor este afișat pe site-ul instituției, în mediul on-line și la intrare în Primărie. Fac precizarea că certificatele de deces se eliberează inclusiv sâmbăta, iar oficierea căsătoriilor se face conform programării pe care tinerii au stabilit-o cu colegii de la această direcție.

Primăria Municipiului Zalău, prin aparatul de lucru al primarului, este implicată în toate aceste acțiuni. Am limitat accesul cu publicul la serviciile oferite  de către instituția noastră, în această perioadă, și am pus la dispoziție mijloacele tehnice prin intermediul cărora cetățenii pot interacționa cu direcțiile din cadrul Primăriei.

Cererile pentru eliberarea adeverințelor necesare la APIA, cele prin care cetățenii municipiului beneficiază de subvenții, pot fi trimise on-line.

Certificatele de Urbanism și Autorizațiile de Construire vor fi transmise, de asemenea, prin e-mail sau fax.

Plata impozitelor și taxelor locale se poate face prin virament bancar.

Începând din 26 martie, activitatea în cadrul instituției se va desfășura cu un efectiv de 50%. Practic, jumătate din colegi pleacă în concediu de odihnă  aferent anului 2019 sau 2020, sau își iau zile libere. Perioada în care jumătate din colegi își iau concedii este de 10 zile lucrătoare. După această perioadă, în funcție de evoluția situației vis-a-vis de pandemia cu Coronavirus, vor pleca cealaltă jumătate care rămânde de mâine la muncă.

Ședințele de Consiliu Local se desfășoară după cum urmează – transmitem fiecărui consilier proiectele de hotărâre, online, se vor pronunța în scris asupra votului fiecărui proiect. Mâine, la ora 9, când începe ședința de Consiliu Local, vom intra în direct cu fiecare consilier (pentru a verifica mai ales cvorumul de ședință), iar dacă vor fi intervenții le ascultăm și le vom putea discuta.

MĂSURI CARE PRIVESC SPRIJINIREA MEDIULUI DE AFACERI

Măsuri de sprijin pentru persoane fizice, dar și pentru mediul de afaceri, pentru persoane juridice, IMM-uri, societăți comerciale și companii multinaționale.

Mâine o să propun Consiliului Local aprobarea uni Proiect de Hotărâre care se referă la obligațiile fiscale pe care persoanele fizice și persoanele juridice le au față de bugetul local.

Așadar, taxele pe clădiri și terenuri, taxele de firmă, taxele speciale care se referă la dezinsecție și deratizare și care au termenul scadent mâine, plata acestor taxe se suspendă până în 30.06.2020. Pentru această perioadă în care este suspendată plata acestor taxe nu se percep tarife de întârziere sau dobânzi de întârziere. Sigur, în funcție de evoluția situației, perioada aceasta poate fi prelungită.

Menționez că sumele aferente acestei perioade 26.03-30.06.2020 vor putea fi plătite de către contribuabili fără a se percepe dobânzi sau penaliăți de întârziere până la finele lunii septembrie, respectiv 30.09.2020.

Fac mențiunea că nu este necesară soliciare din partea contribuabilului pentru această măsură. Această măsură se aplică din oficiu de către organul fiscal al Primăriei Municipiului Zalău.

Obligațiile contractuale pe care le au persoanele fizice și juridice (chirii, redevențe) se suspendă, de asemenea, încpând de mâine, 26.03 până în 30.06.2020. Și în această măsură, sumele aferente acestei perioade se vor putea plăti până în 30.09.2020.

Pentru IMM-uri (așa cum aceste tipuri de societăți sunt definite în Legea 346/2004) suspendăm plata chiriilor și a redevenței, dar în această situație este nevoie de o solicitare pentru neplata obligațiilor contractuale, pentru spațiile neutilizate în cazul chiriilor sau a redevenței. Această solicitare poate fi transmisă electronic către Primărie. Termenul în care se poate depune această solicitare este de 90 de zile.

De asemenea, pentru proprietarii de mijloace de transport, de autoturisme, în spacial, mâine voi propune Consiliului Local un Proiect de Hotărâre prin care, începând de mâine, se suspendă pe o perioadă de 30 de zile eliberarea abonamentelor pentru parcările din municipiu.

Mă refer la abonamentele lunare, trimestriale, semstriale și anuale. Nu se vor mai elibera aceste categorii de abonamente începând de mâine și de mâine încă 30 de zile după ce va înceta starea de urgență.

În această perioadă rămân ca și plată pentru utilizarea parcărilor plata pentru jumătate de oră, o oră și o zi. Aceste plăți se pot face la automatele existente în parcări sau prin sms. După expirarea acestui termen, abonamentele lunare, trimestriale, semestriale și anuale vor fi reduse considerabil ca și cuantum. Practic, vor reveni la sumele pe care cei care au dorit să își facă abonamente le-au plătit în anul 2019. De exemplu, abonamentul anual de la 800 ron va fi 450 ron (inclusiv TVA).

Termenul pentru cei care beneficiază de bonificații, persoane fizice 10% și persoane juridice 5% se prelungește până la 20 iunie. Cei care doresc să beneficieze de această bonificație au posibilitatea să plătească taxele și impozitele integral până în 30.06.2020.

CONTINUARE PROIECTELOR PRIVIND DEZVOLTAREA MUNICIPIULUI

Dragi prieteni, am convingerea că aceste măsuri pe care le-am luat, împreună cu responsabilitatea fiecăruia dintre dumneavoastră (să respectați reglementările pe care autoritățile locale și centrale le impun în această perioadă), ne vor ajuta să trecem cu bine peste această perioadă dificilă.

Vreau să rețineți că în această perioadă noi nu faceam ceea ce putem, noi facem ceea ce trebuie să facem și în sensul măsurilor pe care le-ați auzit, dar și în sensul unor reglementări care vă limitează, poate, libertățile fundamentale la care aveți dreptul și la care are dreptul orice cetățean al acestei țări.

Dumnezeu să ne ajute să trecem cu bine peste această perioadă dificlă pentru fiecare dintre noi, să ne înmulțească răbdarea și să ne dea înțelepciunea necesară pentru a lua măsurile cele mai bune, astfel încât starea de sănătate a comunității noastre să nu creeze porbleme nici sub aspectul morbidității, cu atât mai mult sub aspectul mortalității.

Toate proiectele care înseamnă dezvoltarea municipiului sunt în grafic și se lucrează pe toate șantierele. Poate nu cu efectivul de personal la care ne-am fi așteptat, pentru că și firmele care lucrează pe aceste proiecte pot avea probleme, dar toate șantierele pe care le-am deschis le continuăm și nu sunt probleme sub aspectul finanțării și sau a personalului care lucrează în aceste șantiere.

Avem deschise foarte multe șantiere și mă bucur că pe toate se lucrează, inclusiv la Cinematograful Scala și Creșa Meseș, dar mai ales cele care se referă la mobilitatea municipiului – piste de biciclete trotuare, parte carosabilă- Gheorghe Doja, Simion Bărnuțiu.

Avem câteva proiecte pe care le vom începe curând. Mă refer la modernizarea a 4 zone din oraș unde vor începe amenajarea spațiilor degradate. Toate proiectele la care am făcut referire sunt pe bani europeni și încercăm, chiar dacă este o perioadă mai dificilă pentru noi toți, să folosim la maxim resursa financiară europeană.

Acestea au fost câteva precizări pe care am dorit să vi le comunic, astăzi, în acest sistem de înregistrare. Vă mulțumesc și vă doresc sănătate, dumneavoastră și familiilor dumneavoastră. Nu uitați, în această perioadă ne ajutați foarte mult dacă stați acasă! Doamne ajută!

Loading...
1 Comment

1 Comment

  1. Ion

    26 March 2020 at 7:45

    Realitatea este ca unele din masurile pe care le prezinta autorul articolului nu pot fi luate de primar ci de Consiliul Local iar altele nici nu figureaza pe ordinea de zi din 26.03.2020. Aberati zic pana invatati sa cititi si sa intelegeti domnule autor! Analfabetismul functional a ajuns si in presa salajeana!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Ştiri din Sălaj